Nederland heeft een nieuw logo

Nieuw logo Nederland
De kosten van dit nieuwe beeldmerk? Twee ton.
Volgens Minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) een klein bedrag.
Mochten ze een grafische vormgever nodig hebben, dan houd ik mij aanbevolen 😉

Dit logo is volgens het kabinet verouderd:
Oude logo Nederland
Een nieuwe visuele identiteit is meestal een reden voor een feestje. Alleen is er nu wel erg veel kritiek te lezen over het nieuwe ontwerp.

Dit doet mij denken aan het Amerikaanse kledingmerk ‘Gap’. Door haar logo te veranderen werden Amerikanen, modebloggers en Twitteraars echt waanzinnig. Gap raakte in paniek en heeft na een crowdsourcing project het oude logo weer in ere hersteld. Er zijn veel meer merken die het zwaar te verduren kregen bij het presenteren van een nieuw logo. Zo kregen ook Pepsi, Microsoft en Volkswagen super veel kritiek in de media.

Nu klagen Nederlanders altijd. Kijk maar eens op ‘All day zeiken‘.
Maar er waren (afgezien van de kosten) toch ook een aantal opvallende opmerkingen:

– De ‘l’ lijkt erg op een rokende joint.
– Wie heeft het logo ontworpen? Een raadsel.
– De tulp is niet symmetrisch
– We missen de ‘the’ vóór ‘Netherlands’.

Nu ben ik gek op logo ontwerpen met negatieve ruimte. Ik schreef er al eerder hier een stukje over. En kon ik het dan ook niet laten ook een poging te doen met ‘onze’ tulp.

The Netherlands logo optie 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *