Niets zo vervelend als betalen voor een logo-advertentie met een averechts effect. Vandaag sla ik het lokale sufferdje weer eens open om te zien of er nog iets leuks te doen is in ons vrolijke dorp. Als ondernemer ben ik toch benieuwd wie zich heeft laten strikken voor een 1/8-advertentie met een stijlvolle afdruk van zijn of haar logo. Er is uiteraard helemaal niks mis met je merk te laten shinen in geprinte media, maar toch zijn er altijd weer ondernemingen die in de valkuil trappen van een korrelig en onscherp logo in de krant.

Ook met afbeeldingen gaat nogal eens wat mis. Zo heb ik in mijn leven al tal van PowerPoint-presentaties voorbij zien komen met korrelige afbeeldingen. Een foto met impact maken of online vinden, is soms lastig, maar het geschikte formaat bij het juiste medium gebruiken, is echt belangrijk voor een professionele uitstraling.
 
 

Hoe krijg je het scherp?

Scherpe foto

  • Bekijk de resolutie van de afbeelding
    (rechtermuisknop > eigenschappen > details > afbeelding)
  • Een afbeelding van 300 dpi is meestal geschikt voor drukwerk.
  • Een afbeelding van 72 dpi is alleen geschikt voor digitaal gebruik.
  • Controleer de bestandsgrootte (minder dan 100 kb is te klein voor drukwerk)

 

Een scherp logo

Lever/vraag altijd een vector-formaat van je logo op.
Dit is meestal een eps.-bestand. Een vector logo kan namelijk oneindig vergroot of verkleind worden zonder dat het onscherp of korrelig wordt.

Meer weten over logo’s?
Kijk dan ook even op deze pagina: Checklist: 10 do’s voor een sterk logo.

Wat gehad aan deze tip? Deel 'm met anderen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *